IDÈ-KATALOG
Sprogmakker i undervisningen
Brug Sprogmakker indenfor forskellige områder – kun fantasien sætter grænser
Beskriv, uddyb og argumenter
At beskrive, uddybe og argumentere er basale elementer i enhver kommunikation. Der arbejdes med det i klassen, og der testes i det både til modultests og de afsluttende prøver. Med Sprogmakker bliver det nemmere for læreren at understøtte arbejdet med mundtligt hjemmearbejde, hvor progression, niveau og indhold er tilpasset den enkelte kursist, idet det lægger sig op ad det sprog, kursisterne møder på arbejdspladsen, under uddannelse eller i hverdagslivet.
Eksempler på opgaver:
BESKRIV
- Tag et billede af et arbejdsredskab
- Indtal en præsentation af redskabet
- Beskriv redskabet: fx navn, udseende og hvad du bruger det til
- Skriv evt. stikord i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og indtal evt. din præsentation igen.
Den samme opgave kan laves som video, men vær opmærksom på, at lyden ikke kan redigeres, idet den er optaget samtidig med filmen.
BESKRIV OG UDDYB
- Tag et billede af din yndlingsbutik
- Indtal en præsentation af butikken:
- Beskriv forretningen: fx navn, adresse, åbningstider, forretningstype
- Uddyb: fx varesortiment, service, priser
- Skriv evt. stikord i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og indtal evt. din præsentation igen.
Den samme opgave kan laves som video, men vær opmærksom på, at lyden ikke kan redigeres, idet den er optaget samtidig med filmen.
BESKRIV, UDDYB OG ARGUMENTER
- Tag et billede af en person, som betyder noget særligt for dig
- Indtal en præsentation af personen:
- Beskriv personen: fx navn, alder, nationalitet, sprog, bopæl, arbejde og uddannelse
- Uddyb din relation til personen: fx familie, ven, kollega
- Argumenter for, hvorfor personen betyder noget særligt for dig
- Skriv evt. stikord i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og indtal evt. din præsentation igen.
Den samme opgave kan laves som video, men vær opmærksom på, at lyden ikke kan redigeres, idet den er optaget samtidig med filmen.
INSPIRATION
"At beskrive, uddybe og argumentere" arbejdes der med indenfor alle emner og på alle niveauer
- Tag et billede af en ven, kollega eller et familiemedlem og præsenter denne
- Tag et billede af dit yndlingsmøbel og beskriv det, fx navn, udseende og alder
- Tag et billede af dit yndlingsmøbel og forklar, hvorfor du godt kan lide det
- Tag et billede af din nabo/ven/et familiemedlem og beskriv hende/ham
- Optag en film af din bolig, mens du beskriver den
- Optag en film af din bolig udefra, mens du fortæller, hvor du bor (din adresse) og beskriver din bolig, fx boligtype, alder, størrelse, farve
- Optag en film af et specielt sted i dit lokalområde og fortæl, hvad der gør det specielt
- Tag et billede af et sted i dit lokalområde og fortæl, hvorfor du godt kan lide det
- Tag en film i pauselokalet på din arbejdsplads, mens du fortæller, hvad du laver i pausen, og hvem du holder pause sammen med
- Tag et billede af din arbejdsplads og fortæl, hvad den hedder, hvor den ligger, og hvad man laver der
- Tag et billede af din arbejdsplads og fortæl, hvornår du arbejder og hvor længe, du har arbejdet der
- Tag et billede/optag en film af din arbejdsplads og fortæl om dit arbejde
- Tag et billede af din transport til arbejde og fortæl, hvordan du kommer på arbejde og hvor lang tid, det tager
- Tag et billede af din transport til skole og fortæl, hvordan du kommer i skole og hvor lang tid, det tager
- Tag et billede af dit barns daginstitution og fortæl om den
- Tag et billede/optag en film af en aktivitet, du laver i løbet af ugen og fortæl om den
- Tag et billede af en bog, du vil anbefale andre at læse og fortæl hvorfor
- Tag et billede af en bog, du ikke vil anbefale andre at læse og fortæl hvorfor
Ordopsamling
I Sprogmakker kan kursisterne opbygge en individuel ordbank med ordforråd, der udspringer af den enkeltes aktuelle sprogbehov på arbejdspladsen, i uddannelsesinstitutionen eller i hverdagslivet. I undervisningen giver appen mulighed for at opbygge ordforråd indenfor de emner, der arbejdes med i klassen i form af hjemmearbejde, hvor der både er fokus på ordets udtale, betydning og formside.
Eksempel på opgaver:
SUBSTANTIV
Tag et billede af et arbejdsredskab
Indtal:
- Hvad arbejdsredskabet hedder
- Hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Skriv evt. ordets former i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle fejl.
VERBER
Tag et billede af et arbejdsredskab
Indtal:
- Hvad det bruges til
- Hvad verbet hedder i nutid, datid og førnutid
- Skriv evt. verbets former i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle fejl.
ADJEKTIVER
Tag et billede af en fødevare
Indtal:
- Hvordan den smager. Brug et adjektiv, fx godt, dårligt, surt, salt, sødt, stærkt, bittert
- Adjektivet i positiv, komparativ og superlativ
- Skriv evt. adjektivets former i tekstfeltet
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle fejl.
INSPIRATION
Kursisten kan opbygge sin individuelle ordbog, og samtidig kan appen bruges til at opbygge ordforråd indenfor de emner, der arbejdes med i klassen.
- Tag et billede af et lokale på din arbejdsplads. Skriv og indtal, hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af et lokale på din arbejdsplads. Hvad laver du der? Fx arbejder, gør rent, holder pause, drikker kaffe. Skriv og indtal verbet i nutid, datid og førnutid
- Tag et billede af et legeredskab på legepladsen i dit barns børnehave, skriv og indtal hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af et legeredskab på legepladsen i dit barns børnehave. Hvad bruges det til? Fx at gynge, at rutsje, at cykle. Skriv og indtal verbet i nutid, datid og førnutid
- Tag et billede af en ingrediens i din mad. Skriv og indtal hvad den hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af en fødevare. Hvilken konsistens har den? Fx hård, blød, sprød, sej. Skriv og indtal adjektivet i positiv, komparativ og superlativ
- Tag et billede af et redskab du har brugt i madlavningsprocessen. Skriv og indtal, hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af dit yndlingsmøbel. Skriv og indtal, hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af et rum i din bolig. Skriv og indtal, hvad det hedder i ental og flertal, bestemt og ubestemt
- Tag et billede af et rum i din bolig. Hvad laver du der? Fx sover, spiser, ser fjernsyn, børster tænder. Skriv og indtal hvad verbet hedder i nutid, datid og førnutid
- Tag et billede af prisen på en vare. Indtal hvad varen koster
Forløbsbeskrivelse
På arbejdspladsen kan Sprogmakker anvendes, når nye arbejdsopgaver eller instruktioner skal læres, så medarbejderen ved hjælp af små film får styr på arbejdsopgavens forløb og sproget omkring den. Når der arbejdes med forløbsbeskrivelse i undervisningen, kan appen bruges i det mundtlige hjemmearbejde til at træne og automatisere korrekt brug af kronologiske tidsmarkører og sætningsstruktur.
Eksempler på opgaver:
NUTID
Tag et billede af din transportform, når du skal i skole, fx bus, tog, bil, cykel, gåben.
Indtal transportens forløb:
- Først
- Så
- Bagefter
- Til sidst
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle sproglige fejl.
DATID
Tag et billede af din skole
Indtal, hvordan du kom i skole. Brug datid:
- Først
- Så
- Bagefter
- Til sidst
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle sproglige fejl.
ARBEJDSPROCES
Tag et billede, der viser en arbejdsproces på din arbejdsplads.
Indtal, hvad du gør:
- Først
- Så
- Bagefter
- Til sidst
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle sproglige fejl.
Den samme opgave kan laves som video, men vær opmærksom på, at lyden ikke kan redigeres, idet den er optaget samtidig med filmen.
INSTRUKTION
Tag et billede, der viser en arbejdsproces på din arbejdsplads.
Indtal en instruktion – brug fremtid eller bydemåde:
- Først
- Så
- Bagefter
- Til sidst
Tjek feedback fra din lærer og ret eventuelle sproglige fejl.
Den samme opgave kan laves som video, men vær opmærksom på, at lyden ikke kan redigeres, idet den er optaget samtidig med filmen.
INSPIRATION
Der kan arbejdes med forløbsbeskrivelser og tidsfølge indenfor alle emner. Det kan være emner, der arbejdes med i klassen, eller forløb, den enkelte kursist finder relevant i sin hverdag, på arbejde eller hjemme.
- Tag et aftenbillede. Indtal, hvad du har lavet i dagens løb. Brug førnutid eller datid
- Tag et morgenbillede. Indtal, hvad du skal lave i løbet af dagen. Brug fremtid
- Tag et billede af de samlede ingredienser til et måltid. Fortæl, hvordan du skal lave måltidet. Brug fremtid.
- Tag et billede af et måltid og fortæl, hvordan du har lavet det. Brug førnutid eller datid
- Tag et billede fra din morgenrutine. Indtal, hvad du laver om morgenen, når du er stået op.
- Tag et billede fra din aftenrutine. Indtal, hvad du laver om aftenen, inden du går i seng.
- Find et eksempel på et forløb i din hverdag. Indtal, hvad du laver.
- Tag et billede af en grøntsag. Indtal, hvordan den tilberedes
Sproglig opmærksomhed
Det er en udfordring for mange kursister også at have fokus på dansk uden for undervisningen på sprogcenteret. Sprogmakker kan bidrage til at øge den sproglige opmærksomhed gennem små opgaver, der kræver, at de er opmærksomme på sproget omkring sig.
Læreren kan også opfordre kursisten til at være nysgerrig i forhold til sproget omkring sig – det kan være noget, der undrer, er sjovt, mærkeligt eller noget, kursisten gerne vil forstå. Kursisten kan tage billeder, optage lyd eller optage en film, som tages med ind i klasserummet.
INSPIRATION
- Sammensatte substantiver
- Ting der starter med et bestemt bogstav
- Ting der slutter med et bestemt bogstav
- Lange ord
- Opslag, fx i børnehaven, arbejdspladsen, boligforeningen eller supermarkedet
- Tag et billede fra din morgenrutine. Indtal, hvad du laver om morgenen, når du er stået op.
- Tag et billede fra din aftenrutine. Indtal, hvad du laver om aftenen, inden du går i seng.
- Find et eksempel på et forløb i din hverdag. Indtal, hvad du laver.
- Tag et billede af en grøntsag. Indtal, hvordan den tilberedes